Anot bendrovės „Saulės grąža“ verslo plėtros vadovo, kad tokia stotelė neštų naudą, pirmiausia svarbu efektyviai suvaldyti vartotojų srautus. Tai daryti galima apmokestinant krovimą skirtingiems vartotojams. „Įrengus įkrovimo stotelių tinklą šalia verslo centro ir norint funkcionaliai valdyti vartotojų srautus, galima pastato darbuotojams leisti krautis elektromobilius už savikainos tarifą, o visiems kitiems siūlyti paslaugą už visą kainą“, – siūlo I. Dučinskas.
Kaip nešvaistyti elektros?
Stotelių apmokestinimas – itin patrauklus sprendimas verslui, tikina bendrovės verslo plėtros vadovas. Mat prisijungus prie populiarių elektromobilių vartotojų mobiliųjų aplikacijų ir nustačius tarifą, vartotojai galės naudotis paslauga ir už ją atsiskaitys. Be to, jei šalia verslo parko įrengtoje stotelėje kraunasi kelių įmonių darbuotojai, išlaidas galima grupuoti ir bendras sąskaitas už elektromobilių krovimą paskirstyti įmonėms.
„Dar viena galimybė – dinaminės apkrovos valdymo įdiegimas į išmaniųjų įkrovimo stotelių tinklą. Šis variantas padeda efektyviai naudoti elektrą, nes įdiegta sistema nuolat stebi pastato (verslo centro) elektros suvartojimą ir atsižvelgdama į turimą galios įvadą riboja elektros galią, naudojamą krauti. Taip užtikrinama, kad elektros nebus suvartojama daugiau nei planuota“, – sako I. Dučinskas.
Kaip pasirinkti stoteles?
Kone svarbiausias žingsnis siekiant įrengti kokybišką įkrovimo stotelių parką – pasidomėti stotelių gamintojais ir pasirinkti patikimus, patirtį sukaupusius partnerius.
„Atstovaujame vienaipatikimiausių ir didžiausių elektromobilių krovimo stotelių gamintojų pasaulyje – Olandijos kompanijai „EVBox“. Jų sprendimai jau išbandyti ir patikimai veikiantys visame pasaulyje, pritaikomi kiekvienam elektromobiliui, skirtingoms parkavimo situacijoms. Be to, puikiai tinka net ir dideliems verslo projektams, – tikina I. Dučinskas. – Su šiais produktais siekiame užtikrinti patikimumą, funkcionalumą bei visapusiškai apgalvotus sprendimus elektromobilių įkrovimo parko rengimui. Pasirūpiname ne tik stotelių bei programinės įrangos prekyba, bet atstovaujame „EVBox“ ir montavimo bei garantinio aptarnavimo etapuose.“
Įrengiant stoteles – žvilgsnis į ateitį
Nors šiuo metu populiariausi elektromobiliai Lietuvoje gali priimti 7,4-11 kW krovimą, reikėtų žvelgti į ateitį ir planuoti galingesnes stoteles – iki 22kW. Toks sprendimas nesukels problemų dėl per didelės galios naudojimo, o tobulėjant elektromobiliams verslas bus pasiruošęs užtikrinti vis augantį galios poreikį. Juolab tokį sprendimą įvertins ir klientai, tikina specialistai. Mat tai sutrumpins galingesnių elektromobilių krovimo laiką. Pavyzdžiui, tam, kad visiškai išsikrovęs „Tesla“ elektromobilis pasikrautų iki 100 proc., 7 kW įkrovimo stotelėje jį reiks krauti 8,5 valandos, o 11-22 kW įkrovimo stotelėje pakaks 5,5 valandos.
Norint išsiaiškinti, kiek stotelių reikėtų įrengti, svarbu atsižvelgti į keletą kriterijų. Pirmiausia, sužinoti, ar stotelių kiekiui įtaką daro pastato sertifikatai. Pavyzdžiui, BREEAM sertifikatui gauti reikalaujama šalia naujo pastato įrengti bent jau 3 proc. įkrovimo stotelių viso parkavimo vietų skaičiaus.
Taip pat būtina įvertinti pagrindinių ilgalaikių nuomininkų poreikius bei nustatyti, ar pastato parkavimo vietos yra prieinamos viešam naudojimui. Jei verslo centras statomas populiarioje vietoje, o stotelės privažiuojamos visiems, verta pagalvoti apie didesnį stotelių skaičių bei greito įkrovimo stoteles, kurios leis vienu metu krauti kelis elektromobilius.
Skirtingiems pastatams – skirtingi reikalavimai BREEAM sertifikatui gauti
Siekiant gauti tarptautinį BREEAM sertifikatą, reikalavimai naujiems ir renovuojamiems pastatams skiriasi. „BREEAM International New Construction 2016“ reikalavimuose, kurie skirti norintiems gauti BREEAM sertifikatus naujiems negyvenamiesiems bei viešbučių pastatams, nurodoma, kad elektromobilių įkrovimo stotelių skaičius turi sudaryti mažiausiai 3 proc. bendro parkavimo vietų skaičiaus, o „BREEAM International In-use 2020“ reikalavimuose, kuriuos būtina atitikti norint gauti sertifikatus renovuojamiems negyvenamiesiems pastatams, pažymima, kad elektromobilių įkrovimo stotelės turi būti ne mažiau 7kW galingumo.
Elektromobilių įkrovimo stotelių skaičius yra skaičiuojamas pagal pateiktą formulę nuo bendro parkavimo vietų skaičiaus:
3% nuo pirmų 200 parkavimo vietų + 2% nuo kitų 200 parkavimo vietų + 1% nuo visų parkavimo vietų per 400. Pavyzdžiui, 1200 parkavimo vietų pastatui, reikia 18 stotelių (200 x 3% = 6; 200 x 2% = 4; 800 x 1% = 8. 6+4+8=18)
Taip pat reikėtų nepamiršti, kad skaičius su kableliu apvalinamas į didesnę pusę. Pavyzdžiui, jei apskaičiavus rezultatas gaunamas 10,2, tai reiškia, kad reikės 11 stotelių. Tačiau jei pastatui priskiriamos 50 ar daugiau stotelių, teigiama, kad reikalavimai atitikti, nepaisant to, kiek iš viso parkavimo vietų skirta pastatui.